Hlavolamy, šifry, roboti a želvy - informatický inspiromat

Radek Pelánek 

pátek 11.5. 16:45 - 17:30

Široce pojatý přehled tradičních i netradičních informatických námětů z "první ruky" (od autora knih i online výukových systémů): Logické úlohy a jejich vztah k informatickému myšlení, šifry a jejich využití (tužkou i programem), náměty na programátorské úlohy pro začátečníky i pokročilé, želví grafika, virtuální roboti.

Účastníci získají konkrétní náměty na aktivity, které lze přímo začlenit do výuky, a na zdroje příkladů, ze kterých lze čerpat. 


Doporučené zdroje od lektora:

Prezentace lektora

Úvodní programování v Pythonu na FI MU

Obsah kurzu: https://www.fi.muni.cz/IB111/

Jako inspirace pro výuku na SŠ je z tohoto kurzu použitelná zejména sbírka příkladů: https://www.fi.muni.cz/IB111/sbirka/


Robomise https://robomise.cz/

Programování raketky pomocí Blockly (grafické programátorské prostředí). Rozsáhlá sbírka příkladů s adaptabilní navigací podle schopností studenta (jde o výzkumný projekt, především adaptabilní navigace je zatím ve vývoji).


Projekt Umíme programovat https://www.umimeprogramovat.cz/

  • Programování v Pythonu
    Programování přímo v prohlížeči, 50 jednoduchých úloh s automatickou kontrolou správnosti.

  • Rozhodovačka
    Jednoduché kvízové otázky o programování v Pythonu, vesměs typu "Co vypíše program?", možnost týmového řešení

  • Želví grafika
    Grafické programování želví grafiky (pomocí Blockly), 50 zadání s automatickou kontrolou správnosti

  • Robotanik
    Logická programátorská úloha, jednoduché příkazy, široká škála úloh od jednoduchých až po velmi náročné (pokročilá rekurze).


Knihy lektora

Podrobnější informace o knihách dostupné na https://radekpelanek.cz/

  • Programátorská cvičebnice, Computer Press, 2012
    Sbírka námětů na programátorské úlohy, od jednoduchých úvodních příkladů až po náměty na rozsáhlejší projekty.

  • Želví grafika, Computer Press, 2018
    Principy želví grafiky, od elementárního vykreslování až po fraktály, goniometrické funkce a umění.

  • Jak to vyřešit?, Portál, 2011
    Ilustrace informatických pojmů a informatického stylu myšlení na logických úlohách.

  • Hlavolamikon, Computer Press, 2014

              Rozsáhlá sbírka logických úloh, šifer, hádanek s radami k použití. Nerozebírá přímo informatické souvislosti, ale lze                použít jako podklad pro cvičení "tužka-papír" na rozvoj logického myšlení.