Želví grafika
Radek Pelánek
sobota 12.5. 9:30 - 10:15
Želví grafika je způsob, jak vykreslovat zajímavé obrázky pomocí několika elementárních příkazů ("jdi dopředu", "zatoč doprava") a základních programátorských konstrukcí (cykly, proměnné, funkce). Želví grafika je použitelná od prvního stupně ZŠ až po univerzitní studium. Workshop nabídne osvětlení principů želví grafiky, diskuzi možností pedagogického využití želví grafiky i praktické vyzkoušení řešení příkladů (https://www.umimeprogramovat.cz/zelvi-grafika).
Odejdete s vlastní zkušeností s želví grafikou, která je přímo použitelná ve výuce.

Doporučené zdroje od lektora:
Úvodní programování v Pythonu na FI MU
Obsah kurzu: https://www.fi.muni.cz/IB111/
Jako inspirace pro výuku na SŠ je z tohoto kurzu použitelná zejména sbírka příkladů: https://www.fi.muni.cz/IB111/sbirka/
Robomise https://robomise.cz/
Programování raketky pomocí Blockly (grafické programátorské prostředí). Rozsáhlá sbírka příkladů s adaptabilní navigací podle schopností studenta (jde o výzkumný projekt, především adaptabilní navigace je zatím ve vývoji):
Projekt Umíme programovat https://www.umimeprogramovat.cz/
Programování v Pythonu
Programování přímo v prohlížeči, 50 jednoduchých úloh s automatickou kontrolou správnosti.Rozhodovačka
Jednoduché kvízové otázky o programování v Pythonu, vesměs typu "Co vypíše program?", možnost týmového řešeníŽelví grafika
Grafické programování želví grafiky (pomocí Blockly), 50 zadání s automatickou kontrolou správnostiRobotanik
Logická programátorská úloha, jednoduché příkazy, široká škála úloh od jednoduchých až po velmi náročné (pokročilá rekurze).
Knihy lektora
Podrobnější informace o knihách dostupné na https://radekpelanek.cz/
Programátorská cvičebnice, Computer Press, 2012
Sbírka námětů na programátorské úlohy, od jednoduchých úvodních příkladů až po náměty na rozsáhlejší projekty.Želví grafika, Computer Press, 2018
Principy želví grafiky, od elementárního vykreslování až po fraktály, goniometrické funkce a umění.Jak to vyřešit?, Portál, 2011
Ilustrace informatických pojmů a informatického stylu myšlení na logických úlohách.Hlavolamikon, Computer Press, 2014
Rozsáhlá sbírka logických úloh, šifer, hádanek s radami k použití. Nerozebírá přímo informatické souvislosti, ale lze použít jako podklad pro cvičení "tužka-papír" na rozvoj logického myšlení.